Det første FarCry-spillet var helt fantastisk da det kom. Stor frihet til tross for en historiepreget spillestil. Oppfølgeren interesserte meg aldri noe særlig. Både 3-ern og nå 4-ereren er ganske like. Det virker som om 4-eren både ser bedre ut, og kjører mer flytende på maskinvaren. Handlingen foregår i et område kalt Kyrat i Nepal, et sted oppe i himalayafjellene.
Du er Ajay Ghale, og du har kommet hit for å spre asken etter din avdøde mor Ishwari Ghale. Du blir tatt til fange av kongen i området, Pagan Min. Han har kontroll på den kongelige arme. Du hjelper så frihetskjemperen Sabal, lederen for "den gyldne vei", og møter etterpå Amita. Amita og Sabal har ganske forskjellige syn på hvordan revolusjonen skal ledes og du ender med å måtte velge side.
Sør-Kyrat er tilgjengelig helt fra starten, mens du må igjennom et oppdrag for å nå Nord. Du kan prøve, men du kommer ikke igjennom før. Ellers samler du på penger og erfaringpoeng for å kjøpe utstyr og utvikle karakteren din. Du kan velge blant masse forskjellige oppdrag i tillegg til selve hovedhistorien. Ta tårn, militære utposter eller baser, bilres, befri sivile, jakte på dyr, bekjempe propaganda osv.