14 år 10 år

Vi nærmer oss slutten på den første uken, og beveger oss sørover i morgen. Værmeldingen for Sanya er litt blandet per nå, men det ser ut til å bli mange fine ettermiddager, samt mye solskinn mot onsdag/torsdag, avbrutt av noen voldsomme tordenstormer. Blir spennende å se!

Vi starter med gårsdagen da vi var å så summer palace. Vi tok taxi ut, en tur som varte omtrentlig 45min. Parken har et stort palass som grenser ut mot en stor innsjø. Vi skaffet oss en guide den første halvannen timen som fortalte og viste oss rundt i parken. Hun kjøpte også billetter for oss, noe som gjorde det litt enklere for oss. Vi så blant annet long coridor, som navnet beskriver meget godt. En lang korridor fylt med illustrasjoner.

Palasset var delt inn i flere, ganske like, trappekonstruksjoner som raskt og brutalt førte oss opp på en fin høyde med god utsikt. På toppen var en stor Buddha liknende skulptur. Toppen av dette bygget, for vi kunne gå enda høyre via noen stier som førte oss til enda litt høyere.

På vei ned gikk vi på noen stier som førte oss tilbake til start. Her leide vi en trå-båt som vi plasket rundt i innsjøen med. En liten øy midt i innsjøen var festet til innlandet via en stor bru. Alt inne i parken, uansett hvor steenaktig det var, liknet på et dyr. Bruen og øya, samt en del av fastlandet liknet på en skilpadde...ble vi fortalt.

Om kvelden var vi å så akrobatshow. Det var dessverre ikke lov å ta bilde eller film der, men vi kjøpte en DVD under showet. Skal se om jeg får lagt ut et lite klipp fra det. Billetter var å få kjøpt fra 180,- til 380,- (+ noen VIP billetter). Showet anbefales! Etter forestillingen prøvde vi oss på peking and, men vi var for sent ute og måtte finne oss et annet sted å spise.

I dag stod vi opp litt senere enn vanlig for å få tatt igjen noe søvn. Noen trengte også å besøke en silkebutikk for å gjøre noen tilpasninger av dresser og kjoler noen av oss har bestilt. Vi dro så sammen til temple of heaven som ligger litt sør for hotellet vårt, og vi kom dermed inn fra nordinngangen.

Denne hagen/templet ble benyttet for ofring, og er kjent for å inneha jordens sentrum. (utifra en gammelt kinesisk tro). Jeg la opp et par bilder der flere av oss står på en runding plassert det jorden var "nærmest" himmelen.

Etterpå gikk turen videre til silkemarkedet. Venstre på bildet. Vi gikk inn i et 6-etasjers handelshus stappfullt av små boder, rad på rad med t-skjorter, bukser, undertøy, rare leker, perler og smykker av alle salg. Masse juggel, og noe festlig. Mest av alt var særdeles innpåslitne selgere som hadde "special price for you". pruting er tingen her, og vi hadde på forhånd lest at en 6-del av startprisen er et greit estimat for hva du minimum før prute ned. I hvertfall på alt det masseproduserte greiene de har. Liker du noe du fant uten å like prisen, er det bare å gå 3-4 boder frem der du har samme utvalget på nytt. Det da om du ikke blir ropt tilbake på veien. Festlig!

I dag lærte vi fra i går, og spiste derfor "peking and" klokken 1930. Vi ble stående i kø en god stund før vi fikk bord. Maten smakte godt, om noe lite kjøtt på én and. Vi kunne ha bestilt flere, men var ikke særlig sulte.

Comments

Hilde og Hermann
          14 år

nå har vi sett en flott forestilling med Anders Vangen på Jønholt gård sammen med mormor, og imorgen drar vi til Seivall. Vi reiste fra Tyrkia kl 0100 inatt så det skal bli godt med sønv nå. Hils de andre klem Hilde og Hermann

Ser ut til at dere har et hektisk program. men sikkert morsomt, ja sikkert ogsaa varmt. Det er det ogsaa her i Tyrkia, ca 39 grader og 28 i vannet. Naa skal vi pakke til hjemreisen i morgen. Klem fra Hilde og Hermann

Håkon
          14 år

Så fint å lese reiseberetningen og se bilder! Det ser ut til å være et spennende feriemål, svært forskjellig fra Norge - kanskje bortsett fra temperaturen for tiden: Her er det rundt 30 grader i skyggen og helt blå himmel:) God tur videre! Klemmmer fra Hilde og Håkon

Morten M.

Hei André. Gratulerer med navnedagen 3/7 ! Men du leser det nok ikke før togturen. Kjole eller dress høres for varmt ut nå når dere skla sørover. God tur videre! Hilsen Ellinor og Morten M.

Tom Smeplass
          14 år

Veldig hyggelig å lese, Andre. Gleder meg til neste gang du legger ut noe. Hvordan er temperaturen om dagen? Det ser varmt ut. Kanskje litt slitsomt og gå så mye med sekk. Får dere badet i noen vann? Ha det riktig fint. Tom S.