4 år 4 år

6-8 september ble jeg med Oslo kommunes bedriftidrettslag på fjelltur. Vi var i underkant av 40 stykk fra ulike bydeler og etater. Vi tok bussen opp 11 på fredag, fremme ca 17, og gikk inn ca. 7 km til Glitterheim turisthytte. Lørdag startet vi 0830, rett etter frokost. Glitterheim ligger på 1386 moh, og første stopp var Glittertinden på 2142 moh, ca 750 meter stigning. Vi gikk raskt opp, og så omtrent ingen ting i tåka på toppen. Det var heldigvis vindstille.

Løypen vi gikk, omtrentlig tegnet inn.

Fire av oss gikk videre, sammen med to turgåere utenom vår gruppe. Vi gikk et stykke ned og snublet litt, men holdt oss unna de bratte skrentene ned mot vannet. Glitterrundhøe lå på 2089 moh. Derifra gikk det ganske bratt ned før vi kunne starte på stigningen til Ryggjehøe på 2142 moh. Det var mye sten og vanskelig å forutsi hvor langt vi kom til å tråkke igjennom, og hva som ventet der nede, men ingen nevneverdige skader på noen av oss. Det klarnet opp, og det var ganske god utsikt på toppen av Ryggjehøe. Derifra gikk det greit nedover, da i sporene til andre som hadde gått opp denne veien samme dag. Vi var fremme ved Glitterheim nøyaktig 18.00.

• På Glitterrundhøe På Glitterrundhøe
  • Mot Glittertinden (fra Ryggjehøe) Mot Glittertinden (fra Ryggjehøe)
  • På toppen av Ryggjehøe På toppen av Ryggjehøe

På vei ned og opp Ryggjehøe

Ned fra Ryggjehøe, mot hytten

Søndag morgen våknet vi til klar himmel, og det ble en liten gåtur før vi busset tilbake til Oslo 11.00.