Conan Exiles
3 jul. 2017Conan exiles er et "early access" spill Funcom har sluppet på PC (Steam). Det er et form for sandboks-spill der du skal forsøke å overleve mot en hard verden (og andre spillere om du velger PVP-modus). Du starter naken i ørkenen, og må lage deg klær og redskaper, et sted å sove, jakte/samle mat, unngå selv å bli bytte, og få i deg vann. Etter hvert får du mer erfaring, tåler mer, og kan bygge sterkere hus, bedre verktøy og våpen. Du kan fange og gjøre andre mennesker til dine slaver (utenom andre spillere), og du kan gå sammen for å lage store klaner.
At spillet er early access innebærer at det er sluppet lenge før det faktisk er ferdig. Det har vært mange bugs frem til nå, som på mange måter har ødelagt masse for den spillermassen som opprinnelig kastet seg på. En bug var at du kunne bevege deg i det du logget av. Det var dermed mulig å stoppe ved en mur, logge av, gå igjennom muren, for så å logge inn igjen på andre siden av muren. En annen bug var at du kunne lage visse gjenstander som du kunne "stå på" og dermed flytte lynraskt med deg på i "plasseringsmodus". Det har også vært problemer med områder hvor du kan falle igjennom kartet og komme opp andre steder. De fleste av de opprinnelige feilene ser nå ut til å være rettet, og samtidig er det lagt til mange nye elementer til spillet: fargelegging av klær, katapult, heiser og "granater" for å nevne noe.
Nå venter vi på en utvidelse av kartet, samt klatring. Det er også en del uoffisielle modifikasjoner til spillet som legger til spennende funksjonalitet. For eksempel trekantede byggestener, byggestener av glass, spiraltrapper, enkel handel (selge/kjøpe), samt mulighet for å dyrke planter og ha dyr.
Generelt synes jeg spillet er ganske bra, og jeg vil særlig trekke frem hvor gøy det er å bygge baser i dette spillet. Det trengs likevel sårt flere dekorative ting å plassere ut. Likevel er det en del ting som fungerer svært dårlig, og trekker ned opplevelsen:
- Det er kjedelig å samle ressurser ("grinding"). Særlig når man spiller utenfor klan. Standard 1x gathering og experience går rett og slett for sent. For casual gaming vil jeg si 3x er et absolutt minimum.
- Fremdeles for få muligheter til å tilpasse karakteren. Stort sett bare ansikt/hår og farge.
- Per nå spiller det liten rolle hvor rutinert du er. Starter du på nytt har du lite igjen for eventuelle "ferdigheter" du har lært deg før, da særlig knyttet til kamp. Du har selvsagt fordelen av å vite hvor ressursene er, hva som skal til for å bygge forskjellige ting, samt småting som at du bør hakke på trær/stener som står inntil hverandre (da slår du to på en gang).
- Frem til vi får klatring, har det vært for lett å lage en (nesten) 100% sikker base. Alt du trenger å gjøre er å bygge opp en klippe, og så fjerne to trapper etter deg. Siden elementene du bygger med har en "claim" radius som er ganske stor - forhindrer det andre å reparere trappen for å komme opp. Det er riktignok tre unntak: Den ene er guder, som jeg kommer tilbake til. De to andre er raidtårn (du kan bygge høyt rett utenfor claim-radius og så hoppe over. Den andre er katapulter, men de har en begrensning i hvor høyt de kan treffe. Raidtårn kan også unngås dersom claim-radius settes "stor nok".
- For mange som spiller ønsker å ødelegge for andre. Spillet ser ut til å få frem det verste i folk, og det er generelt liten respekt for at nivåforskjellen mellom etablerte og nye spillere er enorm. Dette gjelder særlig klaner på 2-3 som går mot enkeltspillere, noe det i praksis ikke er mulig å beskytte seg mot - annet enn å "løpe og gjemme seg". Noen få kan lett ødelegge for mange. Det er mulig å spille PVE (mot environment), men det kan fort bli kjedelig. Det vi trenger er en mellomting, områder med PVP og områder med PVE. Noen servere har PVP avslått visse tider av døgnet, og det forhindrer at noen kan ødelegge basen din mens du sover (og ikke kan forsvare deg), men i praksis må du regne med at noen har forsøkt seg om du er borte noen dager fra serveren.
- Server-whipe. Private servere nullstilles for ofte. Grunnen til det ser ut til å handle om å beholde spillere. Det blir raskt ujevnt nivå mellom spillerne, og eneste måten å få liv i en server igjen er å gi alle en ny sjanse. Men det betyr også at man mister alt man har bygget.
- Guder. De er for kraftige og det har lenge vært umulig å beskytte seg mot dem (med mindre man er så feig at man bygger inni fjell/små hulrom). Nå er det noen mekanismer på plass. På 1x er det ganske vanskelig å få tak i en gud, men på 3-5x er det for lett. De fleste private servere har derfor skrudd av guder.
Har samlet noen skjermdump fra de siste serverne jeg har spilt på:
Bilder fra server #1 (privat-ukjent)
Bilder fra server #2 (HKgaming)
Bilder fra server #3 (HKgaming)
- Systemet for å fargelegge klær er nå på plass. Basen min er den nærmeste til høyre.
- Måtte restrukturere huset mitt etter et raid. Hadde en strukturell svakhet.
- En gjeng på 5 fant ut at de skulle angripe meg. Holdt ut en god stund, men måtte til slutt kapitulere. De sprengte et par dører og gav opp.
- Forbedret design med seriøst mange dører å passere for å komme opp
Bilder fra server #4 (HKgaming)
Bilder fra server #5 (Egen server)
Bilder fra server #6 (CasanovaEU)
Bilder fra server #7 (offentlig #30)