7 år 7 år

Mandag ettermiddag gikk flyet til Roma. Jeg hadde booket med Norwegian, og det gikk heldigvis ganske greit, til tross for en del forsinkelser uken før. Var bare to timer forsinket den mandagen, men jeg var likevel ikke fremme på overnattingsstedet før midnatt. Kameraten min Vivek hadde allerede kommet, og vi gikk en tur ut for å spise litt. Vi fant en pizza/pasta-sjappe noen gater nedenfor togstasjonen. Mens vi satt og spiste, satt det seg et par med to små barn ved bordet ved siden av. Hun minste løp rundt, og måtte stadig hentes da hun holdt på å løpe ut i veien. En full mann kom også forbi med hunden sin, som skremte vettet av den lille jenta. Vi bodde på Bed and Breakfast Rhome86. Greit nok, noen få rom, og en hyggelig eier. Han laget til og med frokost til oss morgenen etter.

• Rhome86. Spesiell grønn-rød stil. Rhome86. Spesiell grønn-rød stil.
  • Fra den andre siden. Fra den andre siden.
  • Rommet. Det var AC, eget bad. Hva mer kan man be om? Rommet. Det var AC, eget bad. Hva mer kan man be om?
  • Te til frokost Te til frokost

På tirsdag hentet vi ut bilen vi hadde leid via Sixt. Vi la kurs sørover mot neste overnattingssted. Vi hadde noen mindre utfordringer med å finne riktig vei, men endte tilslutt opp på Herculaneum B&B. Det er et overraskende koslig sted, godt merket og fin beliggenhet tett opp mot fjellet Vesuv. Utsikten ned mot byen var praktfull. Vi spiste enda mer pizza på et sted som het Mezza Luna, anbefalt av hun som tok oss i mot på Herculaneum. Vivek sin pizza smakte rett og slett pyton, men min var bra. Er ikke lett å være vegetarianer. Vi kjørte så opp mot toppen av fjellet. På veien møtte vi Nick, som gjerne ville sitte på opp. Han hadde startet å gå fra togstasjonen, men var nå ganske utslitt. Og det var enda langt gjen til toppen. Vi tok masse bilder på vei opp til toppen, og kjørte så sammen ned igjen. Han hadde neppe kommet seg opp før det stengte på egenhånd. Det var forresten nydelig utsikt mot havet fra toppen. Mot kvelden kjørte vi inn mot Napoli sentrum der vi fant noe mat, og trasket rundt. Vi havnet i nærheten av togstasjoen, og det var usedvanlig dårlg tilrettelagt for fotgjengere der vi gikk.

• Utsikten fra b&b, ned mot Napoli Utsikten fra b&b, ned mot Napoli
    • Min pizza. nydelig! Min pizza. nydelig!
    • Et godt stykke opp mot toppen, men noen karakteristiske gule trær. Et godt stykke opp mot toppen, men noen karakteristiske gule trær.
    • NIck, Vivek og meg. NIck, Vivek og meg.
    • Vi måtte også ha noen slike bilder på toppen Vi måtte også ha noen slike bilder på toppen
    • Utsikten fra toppen, mot Sorrento og Pompei lenger inn til venstre. Vi ser muligens også øya Capri mot enden her. Utsikten fra toppen, mot Sorrento og Pompei lenger inn til venstre. Vi ser muligens også øya Capri mot enden her.
    • Tilbake på Herculaneum Tilbake på Herculaneum
    • God frokost God frokost

Etter en god frokost kjørte vi mot Amalfi, og vi kjørte inn fra øst. Det var nydelig utsikt langs de smale veiene som krommet seg frem og tilbake langs Amalfikysten. Det var mildt sagt vanskelig å finne parkering da vi endelig kom frem, og det var ikke lovlig å kjøre inn i selve Amalfi. Italia er fullt av slike miljø-soner det er forbudt å kjøre inn i, med mindre du har en veldig god grunn. Vi endte derfor med å snu og kjøre inn på et parkeringsanlegg rett før (øst for) Amalfi, lokalisert inne i fjellet. Derifra var det en gåtunnell inn mot 'sentrum'. Der vaset vi litt rundt, kjøpte billetter til Capri, badet litt ved havnen, og tok så en tur innom katedralen som er dedikert til apostelen Andreas. Fergen gikk i 5-tiden, og tok i underkant av en time. Fremme på øya gikk vi likegreit opp alle trappene opp til sentrum. Vi fant en buss som tok oss til hotellet, der vi badet litt, før vi dro tilbake for å spise.

• Amalfikysten Amalfikysten
      • Katedralen. Vi gikk inn via en inngang inn til venstre. Katedralen. Vi gikk inn via en inngang inn til venstre.
      • Amalfi - fra havnen Amalfi - fra havnen
      • Og her bade vi. Sanden var usedvanlig varm. Omtrent umulig å gå på uten sandaler Og her bade vi. Sanden var usedvanlig varm. Omtrent umulig å gå på uten sandaler
      • Inne i katedralen Inne i katedralen
      • Fergen til Capri Fergen til Capri
      • Oppe alle trappene i Capri. I fjellkanten ser du lokasjonen bildet fra neste dag er tatt fra Oppe alle trappene i Capri. I fjellkanten ser du lokasjonen bildet fra neste dag er tatt fra
      • Fiskesuppe. Det var ikke helt det jeg så for meg da jeg bestilte fiskesuppe. Fiskesuppe. Det var ikke helt det jeg så for meg da jeg bestilte fiskesuppe.

Torsdag morgen forsøkte vi oss på en populær grotte kalt Azzurra. Det gikk en buss helt frem. Det var en del bølger på havet denne morgenen, så det var ikke mulig å seile inn i grotten, men det var spennende nok å se vannet flomme inn, og den medfølgende trykk-bølgen av vann på vei ut. Grunnet været var alle fergene til Amalfi kanselert, så vi måtte ta en ferge til Positano i stedt for. Også et flott sted. billetter til bussen kunne vi kjøpe på 'tobakk-sjappa' og selve bussturen tok evigheter. Veiene er strengt tatt ikke dimensjonert for så store fartøy. Turen gikk så tilbake til Roma, der vi overnattet på hotell Touring. Et OK hotell ganske sentralt litt nord-vest for togstasjonen. 2 stjerner, kostet rundt 50 euro per dag, og serverte frokost på rommet.

• Vi gikk tilbake fra hotellet. Vi gikk tilbake fra hotellet.
        • Et museum i Posetano Et museum i Posetano
        • På vei opp mot bussholdeplassen På vei opp mot bussholdeplassen
        • Vi kjørte over fjellet tilbake til Roma. Her med utsikt over Pompei. Vi kjørte over fjellet tilbake til Roma. Her med utsikt over Pompei.

Fredag morgen tok vi t-banen til stoppet Ottaviano, så nært vi kunne komme Vatikanstaten. Vi ble snarlig kontaktet av en billettselger som kunne tilby billetter for 40 euro. Vi gikk videre, og fant frem til Peterskirken. Etterpå forsøkte vi å finne en måte å besøke hagene i Vatikanstaten på, men det viste seg veldig vanskelig. Det var blitt for sent på dagen. Vi kjøpte derfor billetter til museumet. Billettene var såkalt 'drop the line' og ergo litt overpriset, men verd det. Køen var temmelig lang. Underveis i museet klarte vi å miste synet av hverandre, grunnet voldsomme mengder turister. I det sixtinske kapel så jeg det berømte bildet av Gud og Adam som peker på hverandre. Det var oppe i taket, ca midt på. Jeg trakk mot utgangen, og vi fant hverandre tilslutt. Det er to utganger, men den mest kjente er der du går inn, så det kan nok være lurt å avtale et møtepunkt før man går inn. Og det et ikke første gang Vivek og jeg har vært på reise hvor vi har mistet hverandre av synet for en stund. Vivek ville så se Colosseum, men da vi kom frem med t-banen var det stengt for dagen. Klokken var litt over 5. Det romerske forum var også stengt, men kirken San Sebastiano al Palatino var åpen. Mot kvelden fant vi turens første indiske resturant, og vi avsluttet kvelden ved den spanske trapp. Området var under oppussing, men det var greit nok å sitte ved fontenen. Som vanlig går vannet i slike fontener i sirkel, og det luktet rett og slett litt urin fra fontenen. Likevel var det opptil flere som måtte bort for å drikke litt av det. Gatene var også fulle av desperate blomsterselgere som til stadighet gikk bort for å skylle rosene i vannet. Trolig for å holde dem freshe. En mann fridde også til en dame mens vi satt der og slappet av. Vi klappet, og selgerne fikk solgt noen roser til.

• Ved Vatikanstaten Ved Vatikanstaten
          • Inne i Peterskirken Inne i Peterskirken
          • Inne i museet, med utsikt mot hagene. Her i front av dødsstjernen. Ehh :) Inne i museet, med utsikt mot hagene. Her i front av dødsstjernen. Ehh :)
          • Mange fine bilder her inne Mange fine bilder her inne
          • Vivek i front av Colosseum Vivek i front av Colosseum
          • Meg i front av Colosseum Meg i front av Colosseum
          • Konstantinbuen Konstantinbuen
          • Ved den spanske trappen. Det var enkle shorts til salgs for 170 euro rett bort i gaten her. Ved den spanske trappen. Det var enkle shorts til salgs for 170 euro rett bort i gaten her.

Lørdag morgen dro Vivek til Catania, og jeg sjekket inn på en koselig b&b kalt Rome center rooms. Den var litt vanskelig å finne, da adressen vist i Google maps var 3A, og ikke 3 som faktisk stemmer. Den riktige døren var litt lenger til venstre, og ikke så lett å se. Stedet hadde ganske grei internettforbindelse, så jeg fikk endelig synkronisert alle bildene med iCloud. Var litt over en gigabyte å laste opp. Jeg dro så til det Romerske forum, der vi ikke kom inn dagen før. Her var der utrolig mange flotte ruiner, søyler og diverse bygg. Gikk så litt rundt i retning elva. Det var Bruce Springste konsert den dagen, så mange gater var sperret av.