11 år 10 år

Fredag

Torsdag

I morges dro jeg fra villaen og inn til Nautic hotell på Can Pastilla stranden, samme hotellet som Gøran og Katrine booket inn på. Kjørte først innom flyplassen for å levere bilen da den ikke ville komme noe mer til nytte, og det ville være vanskelig å parkere ved hotellet. Vi møttes på stranden, svømte litt, gikk litt langs stranden og hadde en liten matpause på Burger King. De hadde vist spist lunsj der hver dag. Vi tok så en drosje inn til Palma der vi gikk rundt noen timer, shoppet litt og endte på en restaurant der vi spiste noe indrefillet. Vi fikk også i oss is to gangen i løpet av dagen :)

Mandag-Onsdag

Andre natten var merkbart mye mer behagelig. Hadde satt viften foran vinduet slik at den blåste innover i rommet og ut mot badet som jeg lot stå oppe med vinduet på gløtt. Døren inn til soverommet holdt jeg igjen hele dagen, og da det var sengetid var rommet temmelig greit temperert. Satt så viften på lavest nivå før jeg skulle sove. Hønene var også ganske stille denne natten. Tilbrakte så hele dagen på stranden der jeg startet på boken Incognito. En bok dedikert til å forklare alt mulig rart rundt hvordan hjernen fungerer, hvor liten del av alt det komplekse den gjør selve bevisstheten utgjør, hvilken bevisstheten har som aggregerer, hvordan man bruker den til å lære komplekse mønster (som tennis, sjakk osv) for deretter å la resten av hjernen ubevisst løse oppgaver veldig raskt...

Handlet et par ganger på Euroski. Hver gang fikk jeg slike skrapelodd. Siden jeg ikke kunne spansk, fikk jeg heller ikke med meg at man kun skulle skrape 3 av områdene. Jeg skrapte alle, og det viste seg at alle loddene gav 1€, men unntak av 1 på 3€ og noen få på 2€. Ellers skal det nevnes at naboene var ganske hyggelige, et ungt par fra tyskland med ei lita jente. Blir noen få dager til på stranda, og så tenker jeg at jeg tar de siste to nettene i Palma.

Lørdag og Søndag

Jeg klarte å havne på parkeringsplassen på Mallorca flyplass på 2. forsøk. Fikk rett og slett ikke med meg de riktige skiltene på første. Parkeringshuset står direkte overfor utgangen til flyplassen og er lett å finne. Fikk en lapp fra en maskin da jeg entret bygget, satte fra meg bilen og gikk til ankomsthallen. Glemte dessverre å ta med iPad'en. Hadde vært så gøy å lage en slik "du skal hit" melding jeg kunne gått rundt med, på lik linje med alle de andre representantene for diverse reiseselskaper :)

Vi kom oss tilbake til bilen og gjorde et første forsøk på å kjøre ut av parkeringshuset. Det gikk ikke. Det viste seg at man måtte ned en etasje, betale noen få euro på en billettautomat, før man kunne kjøre ut. meget dårlig skiltet. Vi kjørte så til Campos. Litt utenfor, i retning havet fant vi hytten jeg hadde reservert denne uken. Den heter Finca son/Can Fonoll A, ([link=https://maps.google.no/maps?q=39.372344,+3.016274,Google maps,blank]) og det er to hytter vegg i vegg som deler et lite utendørs badebasseng og en veranda med grill i bakgården. Begge hyttene skal være helt identiske og har to soverom med to enkle senger på hvert rom. Hvert rom har også eget bad med badekar/dusj på det ene og bare dusj på det andre.

Ellers er hytten utstyrt med et greit kjøkken med oppvaskmaskin, gassdrevet ovn (har enda ikke klart å få i gang selve ovnen, men platene går greit), og kjøleskap. Var ikke så veldig mye utstyr ellers, men en klarer seg. Er ellers en liten TV med satellittmottaker. De fleste kanaler kommer riktignok ikke inn, så vi måtte bli oppdatert på at Norge vant i håndball over sms.

Vi var en tur og storhandlet etter vi hadde fått satt fra oss alle bagene, tok en tur bort på stranda, og grillet til middag da vi var tilbake igjen. Neste gang vi skal grille får vi huske på å bruke mer kull og ikke rulle kjøttet inn i 4 lag med sølvpapir :)

Det var ganske mye dyreliv inne på området. Masse høner, små katter og diverse småkryp. Minst en av disse hønene hørtes ut til å øve på å gale hele natten lang. Det var også en svak antydning til noen jenter som sang karaoke ikke så alt for langt unna. Var derfor ikke så lett å sove.

Søndag morgen, etter kanskje 3-4 effektive timer søvn stod vi opp og spiste litt frokost. Det største problemet med hytten er at det ikke er aircondition her. Det er kun to gulvifter. Gøran og Katrine hadde så store problemer med varmen at vi like greit kjørte tilbake til Palma-stranda der de booket inn på et 4-stjerners massasjehotell rett på stranda. Varmen var nok den avgjørende faktoren, men på en fin andreplass hadde vi nok redselen for diverse små dyr som firfirsler og kanskje en skjult indre redsel for høner? Det var også ubehagelig mye mygg ute om kveldene. Jeg dro så tilbake og tilbrakte resten av dagen på stranden.

Tirsdag-Fredag

Har i grunn bare vært på stranden de siste dagene. Hørt noen flere lydbøker, gått en del (stranden er ganske lang) og tatt noen joggeturer om kveldene. I dag forlater jeg hotellet da huset/hytten/villaen (vi får se når jeg kommer frem) kun var ledig denne uken som nå kommer. Sjekker straks ut, og henter Gøran og Katrine på flyplassen før vi drar direkte dit.

Mandag

Ble litt mye sol i går, så i dag tar jeg det rolig ute. Var innom Campos for å ordne med papirene til leiligheten jeg skal ha til uken. Har begynt på boken Dreaming: a very short introduction av J.Allan Hobson. Den tar for seg hvilke hjernefunksjoner som aktiveres og deaktiveres, og dermed gir denne merkelige, ofte forvirrende og irrasjonelle tilstanden vi normalt sett glemmer så snart vi våkner. Det er ellers ganske mye vind i dag og overskyet. Man må likevel passe seg da mangelen på direkte varme kan lure kroppen til å oppholde seg så lenge ute i solen at man vil angre på det i kveldingen :)

Lørdag/Søndag

Dro med toget til Gardermoen i går ettermiddag. Det er mye ombygging rundt Oslo S for tiden, så det ble mye "buss for tog". Hadde bestilt overnatting på Gardermoen Hotell Bed & Breakfast da flyet mitt til Palma gikk ganske tidlig i dag. Flyturen gikk greit den, litt lang, men jeg hadde en lydbok jeg kom litt i gang med. True Enough, og den omhandler hvordan vårt samfunn i større grad enn tidligere opplever splittet virkelighetsforståelse som en konsekvens av vår tids teknologi. Vi velger ut det vi ønsker å tro på, og velger instinktivt å se bort i fra argumenter imot vårt valgte syn.

På Mallorca flyplass henter jeg så ut en leiebil jeg hadde bestilt, tok litt feil av veien et par ganger og havnet i Palma før jeg omsider forstod hvordan jeg skulle komme meg på motorveien i riktig retning. Kjørte så via Llucmajor og Campos før jeg endte i Colonia Sant Jordi her jeg hadde bestilt hotell første uken. Har vært litt ute i solen i dag, fant en minibank og spiste middag på hotellet. Var vist all inclusive jeg hadde bestilt.