12 år 10 år

Litt tidligere i våres planla vi en gåtur i fjellet så snart sommerferien var i gang. Det var noen det ikke passet for, så det ble bare meg og Anders som gikk. Første uken fri gikk med til å kjøpe inn diverse ting som kart (Jotunheimen øst 1:50.000), kartmappe, kompass, lakenpose og regntøy. Camelback og sekk hadde jeg fra før av. Vi kjørte inn mot Lillehammer på torsdag kveld, kjøpte inn resterende nødproviant og reiste til Gjendesheim klokken 0630 fredag morgen.

• Anders har funnet ut hvilken vei vi skal gå Anders har funnet ut hvilken vei vi skal gå
  • Gjendesheim med båten som nå forlater kai Gjendesheim med båten som nå forlater kai
  • Meg, med utsikt østover Meg, med utsikt østover

Værutsiktene var ustabile og så ikke særlig lovende ut kvelden før vi dro, men det så ut til å bli best vær første dagen. Vi bestemte oss derfor for å gå Besseggen allerede første dagen og da i realiteten gå den opprinnelige planen motsatt vei. Et valg vi var veldig heldig med. Vi reiste som sagt tidlig fredags morgen. Det var tett tåke og regn da vi kjørte fra Lillehammer, men på vei mot nordover mot Trondheim lysnet det stadig mer opp. Siste timen av de 2.5 timene det tok å kjøre var det strålende sol!

• Høyeste punktet i løypa Høyeste punktet i løypa
    • Anders og utsikt mot Besseggen, vestover Anders og utsikt mot Besseggen, vestover
    • Meg, utsikt mot Besseggen Meg, utsikt mot Besseggen

• Etter å ha gått ned et lite stykke på selve eggen, så det slik ut oppover der vi kom fra Etter å ha gått ned et lite stykke på selve eggen, så det slik ut oppover der vi kom fra
      • Bessevatnet Bessevatnet

På Gjendesheim, helt i øst-enden av Gjende, parkerte vi på korttidsparkeringen (100,- per dag), og startet straks å klatre oppover. Gjende ligger på 984 moh, mens øverste punkt på vei mot Besseggen lå på 1722. Turen var oppgitt til 7 timer på kartet. Mange så ut til å ta fergen over til Memurubu for å gå opp Besseggen. Vi møtte dermed på ganske mange i det vi gikk ned. Utsikten er nydelig med det grønne skinnet fra Gjende og det blå fra Bessvatnet som ligger nord for eggen. Jeg har hørt andre si det, og er selv enig at det er penere å gå ned Besseggen, slik vi gjorde, enn å gå oppover.

• Anders ved Bessvatnet Anders ved Bessvatnet

Det var fortsatt et par timer igjen å gå da vi var forbi eggen, men vi kom oss ned til Memurubu 6 timer etter vi startet. Her overnattet vi og spiste en tre-retters middag. Dette er en privat-drevet hytte og var noe over-kommersialisert. 2-mannsrom og middag + frokost kom på 775,-

• Utsikt ned mot Memurubu Utsikt ned mot Memurubu
          • Rommet vi bodde på natt til lørdag Rommet vi bodde på natt til lørdag
          • Bak dyra er resepsjonen, sovesalene og kjøkkenet Bak dyra er resepsjonen, sovesalene og kjøkkenet
          • Gjendebåten kommer 10 over 8 for å ta oss med til Gjendebu ca 20 minutter vestover Gjendebåten kommer 10 over 8 for å ta oss med til Gjendebu ca 20 minutter vestover

• Gjendebu rett frem Gjendebu rett frem
            • Noen har vært særdeles ivrige med rødmalingen Noen har vært særdeles ivrige med rødmalingen

Neste morgen tok vi fergen vestover til Gjendebu, en turisthytte i motsatt ende av Gjende. Turen startet 0810 og vi var fremme ca 0830. (120,-) Vi fulgte så stien sørover mot Svartdalen. En noe dyster dal. Det var meget bratt stigning inntil vi var kommet opp og inn i dalen. Derifra gikk det innover forbi noen små vann og vi hoppet fra sten til sten størsteparten av tiden. Været denne lørdagen var betydelig mer grått, og det blåste mye sørfra. Midt inne i dalen fant vi et lite værskjul under en stor sten. Dalen ligger på ca 1450 moh. Halvveis igjennom dalen begynte det å regne ganske kraftig og vi fikk prøvd ut regntøyet. Omsider gikk det nedover igjen og vi kunne se vannet Bygdin. Dette vannet er mye større enn Bygdin og ligger dessuten en ca 75 meter høyere. Solen tittet stadig fram etterhvert som vi nærmet oss Torfinnsbu der vi skulle overnatte. Innen vi var nede hadde himmelen klarnet så mye at vi kunne ligge noen timer å sole oss. Vi kom tross alt veldig tidlig frem til hytten etter å ha gått i 4.5 time.

• Ja, vi skal helt opp dit Ja, vi skal helt opp dit
              • Utsikt tilbake mot Gjendebu Utsikt tilbake mot Gjendebu
              • Anders og meg oppe i Svartdalen. Anders og meg oppe i Svartdalen.

• Fremme ved Torfinnsbu Fremme ved Torfinnsbu
                • Bygdinbåten kommer fra Eidsbugarden og skal videre til Bygdin Bygdinbåten kommer fra Eidsbugarden og skal videre til Bygdin
                • På tide med en dukkert? På tide med en dukkert?

Torfinnsbu bodde vi på sovesal og spiste middag. Her kostet det bare 550,- og hadde vi valgt 2-mannsrom hadde det bare kostet en 50-lapp mer. Det første som slår meg ved denne hytten er hvor koselig den er. Etter å ha tatt en dukkert i det iskalde vannet setter vi oss i en varm forstue med peis. Om ikke lenge kommer det stadig flere inn. Det var en mann i 50-årene som var veldig fjell-vant og som nå gikk med sin yngste datter og hun jeg regnet med var hans kone, det var en gutt litt under vår alder som nå gikk en ukes tur alene i fjellet, to jenter som jobbet sammen i Oslo, hun ene fra Danmark og hun andre fra Vinje som nesten satte i gang å bygge demning for å komme seg tørrskodd frem. I tillegg var det 3 fra et Baltisk land. Maten ble servert klokken 1900, samme tidspunkt som for Memurubu. Det var blomkålsuppe til forrett, etterfulgt av medisterkake til hovedrett og jordbær til dessert. Etterpå satt ganske lenge og pratet sammen.

Søndag morgen starter vi enda tidligere å gå. Faktisk så tidlig som 0610. Vi hadde sett på bussruten at det gikk en buss 1010 fra Bygdin som vi tenkte å rekke. Turen vestover var beregnet til 3 timer, men siden det hadde regnet mye samt at vi var advart mot vanskelig bekk/fosskryssing valgte vi å ha ekstra god tid. Vi hadde begge ganske enkle vannavstøtende men ikke vanntette joggesko. Med tung sekk, kamera i den ene hånden og kartmappen i den andre balanserte vi så godt vi kunne fra sten til sten over små og store bekker. Det hadde regnet mye, og stiene var fulle av vann store deler av strekningen. Tørre sokker var en luksus vi kun klarte å opprettholde den første halvtimen. Takket være gode ullsokker var ikke vannet noe stort problem. Jeg begynte faktisk turen med noen enkle sorte sokker og fikk veldig tidlig noen små blemmer på hælen og lilletåa. Byttet så til ullsokker og problemet forsvant rett og slett. Som om ullsokkene dempet for all friksjon mellom skoen og foten.

• Søndag morgen, tidlig opp for å gå til Bygdin. Vi måtte krysse mange små elver på vår vei Søndag morgen, tidlig opp for å gå til Bygdin. Vi måtte krysse mange små elver på vår vei
                  • ..og litt myr og litt gjørme ..og litt myr og litt gjørme
                  • I østenden av Bygdin. 3km bak oss ligger Bygdin fjellhotell I østenden av Bygdin. 3km bak oss ligger Bygdin fjellhotell

Halv ti kom vi endelig frem etter til Bygdin etter en mindre regnskur og utallige myggstikk senere. Bussen 1010 gikk dessverre til Oslo, og ikke nordover slik vi hadde sett for oss. Heldig vis fikk jeg sitte på hos et hyggelig eldre par som skulle samme veien. De bodde nå i Bodø, og han jobbet inne på luftstasjon. De kjørte faktisk helt inn til Gjendesheim. Her hentet jeg så bilen og kjørte tilbake for å hente Anders og alt utstyret vårt. 5 timer senere var vi tilbake i Skien. En rask tur for å pakke ut, tørke og så pakke på nytt. Mandag kveld skal vi sammen med 3 andre til Hellas!