13 år 12 år

På fredag kom jeg hjem litt over 2100, og rakk såvidt å få med meg siste halvdel av nytt på nytt. Jeg hadde vært borte siden mandag, oppe på en høy fjelltopp i Bergensområdet i forbindelse med en øvelse vår avdeling støttet på. Vi hadde lånt en Land Cruiser for turen som vi hadde pakket til randen innvendig, så den hadde ikke særlig mye å gi i oppoverbakkene. Vi startet turen tilbake 1100 og var ikke tilbake i Lillehammer før 2030, avbrutt med en ca 45minutters matpause i Voss.

• Utsikten fra toppen, mot nord-vest Utsikten fra toppen, mot nord-vest
  • Nydelig solnedgang Nydelig solnedgang
  • På vei tilbake På vei tilbake
  • På vei tilbake.. På vei tilbake..
  • På vei tilbake... På vei tilbake...
  • Da vi kom tilbake fredag kveld ble vi overrasket over hvor mye snø som hadde falt siden vi dro mandag. Det hadde kommet et sted mellom 25-30 cm lett p Da vi kom tilbake fredag kveld ble vi overrasket over hvor mye snø som hadde falt siden vi dro mandag. Det hadde kommet et sted mellom 25-30 cm lett p

I postkassen min fant jeg så en pakke fra min søster i Bergen. Jeg forventet ikke noen pakker fra den kanten og var derfor svært spent på hva dette kunne være for noe. Det var ikke før jeg kom meg inn og lagt fra meg den store sekken min at jeg prøvde å klemme litt forsiktig på den. Aha! Det måtte være en slik wok-saus pakke. Min søster hadde kjøpt en slik til meg tidligere, men jeg husket ikke hvordan den så ut da jeg skulle etterfylle selv da jeg stod i butikken. Her kom det altså to nye pakker som jeg fikk verifisert dagen etter da jeg hadde fått kjøpt inn ferske grønnsaker. Pakken er av merket GO*TAN og versjonen "Mild Curry". Meget god :)

• Fint lys når sola skinner igjennom gardinene Fint lys når sola skinner igjennom gardinene
  • Det har kommet masse snø. Verandaen er nesten full Det har kommet masse snø. Verandaen er nesten full
  • Wok på lørdag: Den nye pakken må prøves ut. Den andre var den jeg trodde det var da jeg var i butikken. Wok på lørdag: Den nye pakken må prøves ut. Den andre var den jeg trodde det var da jeg var i butikken.
  • Den ferdige retten. Servert med risnudler. Nam :) Den ferdige retten. Servert med risnudler. Nam :)

I går, lørdag, så jeg "Yes Man" sammen med noen venner. En ganske artig film med Jim Carrey i hovedrollen: Carl er en "Nei" mann. Han lever et kjedelig liv, unngår sosialt samvær og er generelt deppa siden kjæresten hans gikk fra han. En dag blir han dratt med på et sektpreget møte der han blir overbevist til å si ja til alle muligheter han blir stilt overfor.. Den har et snitt på 7 på imdb.

Har også undersøkt litt angående hvorfor det er så vanskelig å få tak i spill til pc der to eller flere kan spille på delt skjerm. Det har alltid vært en integrert del av særlig bilspill til konsoll, og var heller ikke uvanlig på PC-spill jeg husker fra tidligere tider. Delt skjerm, ("split screen") krever at prosessoren må tegne opp bilde på to forskjellige steder og er langt mer krevende enn fra bare ett perspektiv i dagens spill. Dette igjen krever mer fintuning, noe spillprodusenter sjeldent tar seg tid til. På konsoll er maskinvaren helt lik, mens man på PC må ta hensyn til varierende grad av prosessorkraft, skjermkort med forskjellige standarder (DX9,10,11..OpenGL) samt at minnemengden kan variere. Storparten av PC-spillere sitter på mindre skjermer og har sjeldent masse gamepads liggend. Jeg har projektor og masse USB-gamepads grunnet at jeg liker de gamle spillene fra Nintendo og Sega som jeg spiller på emulator. Ser ut til at jeg heller må gå til anskaffelse av en Playstation eller Xbox. Her er en oversikt over spill med split-screen.

Tilslutt noen artige linker fra den femte statsmakt: Høyre utsetter vedtak om datalagringsdirektivet til Apenes dør ut, NAV endelig ferdig med evakuering etter brann i 2007, og en side om sunn mat: blisunn.no