14 år 10 år

Da var vi endelig kommet til dagen i dag. Klokken er 0230 og vi skal opp om 4 timer for å ta toget til Shanghai. Tidligere i dag kom vi med toget fra Guangzhou. Her i Guilin var det første som møtte oss et turistbyrå. Vi hadde ordnet med overnatting før vi kom, men hadde heller lite konkrete tanker om hvordan vi skulle komme oss på Li elven. Med andre ord passet det bra med et byrå! Klokken var ikke med enn 0630 lokal tid, så vi hadde tiden på oss.
Vi ble presentert et opplegg med kruse etterfulgt av et lysshow senere samme dag. Vi trengte sårt å sikre oss billetter til Shanghai dagen etter, samt videre til Beijing få dager etter. Togbilletter kan normalt sett ikke kjøpes for andre strekninger enn der du er, men byrået hadde personell i Shanghai som fikset dette for oss. De tok 40 yuan ekstra per billett, noe som virket rimelig og gjorde det veldig mye enklere for oss.

Vi tok så en taxi til hotellet vårt, stappet bagasje inn i et bagasjerom og ble hentet utenfor hotellet vårt 0810. Vi ble så kjørt meningsløst rundt i byen i 20 minutter for å ende opp tilbake nesten der vi startet. En engelsk familie kjørte med oss. Etter denne meningsløse omveien satte vi kursen mot der fergen skulle gå fra.

Vi ble offisielt medlemmer av pandagruppen, og fikk derfor utlevert pandaklistremerket for å feste i panna (eller annet synlig sted). Som jeg hater slike opplegg med guide! Elven var nydelig den, overfylt av båter som omtrent gikk hånd i hånd og tutet på hverandre i ett sett. Elven har høye, spisse fjell på alle kanter.
    Underveis blir vi naturlig nok fortalt når og hvor vi skal ta bilder... noe vi ignorerte med stor stil. Det får da være grenser. Langs elven så vi en del bebyggelse, samt mindre enkle fiskebåter hovedsakelig brukt for å prøve å selge juggel til turister som kommer med vår type cruisebåter.

Vi er på elven i en 3.5 timer før vi kommer til Yangshuo. Det er et fantastisk nydelig sted, dessverre stappfullt av turistboder. Det ser ikke ut til at noen her gjør noe annet enn å lure turister til å kjøpe falske varer til blodpriser. Pruting er absolutt tingen her. Vi finner oss en koselig restaurant der vi spiser is. Veldig god is. Anne Lise drar så avgårde på en egen tur, da hun ikke har fått nok av guiding. Vi andre går rundt i Yangshou, får øye på nok en MacDonalds (Der vi bare må inn etter milkshake). Vi ser en fin park der de fleste ser ut til å gjøre så lite som mulig i skyggen for å unngå å brenne opp. Det er skikkelig innlandsvarmt. Kathrine får kjøpt seg en veske som smuldrer opp i det hun er ute av butikken. Vi møter Anne Lise igjen og går tilbake til samme restaurant for å spise middag. Trangen etter vestlig mat blir for stor, så 3 av oss går for pizza, etterfulgt av enda mer is :)

Lysshowet starter i 2000 tiden etter en liten transportetappe. Scenen er en del av elven med mange høye karakteristiske fjell bak. Et estimat på 250-300 artister synger, danser og frakter hverandre rundt på sjøen i små båter. Lyskastere lyser opp fjellene bak i forskjellige farger og det er mye bruk av fakler. En fin forestilling vell verd pengene.

Vi satt 1.5 time på buss tilbake til Guilin, sjekket så inn på hotellet vårt, fikk togbillettene levert (super service!) og gikk å la oss. De fleste i hver fall. Må komme meg i seng jeg også... I morgen blir en lang reisedag. Bilder og mer tekst kommer når vi er kommet oss inn på overnattingsstedet i Shanghai!

Comments

Helle
      14 år

hei hei! høres ut som dere har det deilig! håper dere koser dere masse!! glad i dere! klem fra Helle