14 år 10 år

Dag 7 er en fredag, siste dag i Beijing før vi reiser sørover. Vi startet opp klokken 0600 denne morgenen for å få med oss Tai Chi i en park vi plukket ut dagen før. Vi hadde håpet å få se flaggseremonien på Tienenmen Square, men den var alt for tidlig. Den skjer når solen står opp, som var ca 0450 på denne tiden av året. Vi dro derfor til parken Taoranting Park. De fleste som deltok på denne "morgen gymmen" var godt over 50 år, så godt som ingen andre turister enn oss. Parken var stappfull. Anne Lise og Kathrine forsøkte å bli med en gruppe ledet av en høyrøstet kineser. For det meste enkle oppvarmingøvelser. Enkelte mer avanserte hadde med seg noe sverdliknende saker de fektet/danset rundt med. Artig syn!

Neste på programmet var å se det berømte sykkelkaoset i gatene når alle skal på jobb. På taxituren tilbake så vi riktignok svært lite til sykler selv om turen var lang pga mye kø. Vi har en teori om at flere og flere får seg bil, og at vi nå godt kan kalle det bilkaoset :)

Vi tok så etter en god frokost, taxi til confucius temple der vi fikk se et større antall skilpaddeskulpturer til ære for nedkjempelse av diverse opprør. Tegn for lykke, langt liv og alt godt var svært populært, og vi tenker å dra innom siste uken for å kjøpe noe veggpynt der inne.

Vi sjekket så ut rommene våre 1500 for så å få i oss noe middag. Vi berte like godt med oss sekkene våre bort dit vi skulle spise, som var rett borti gata. Toget skulle gå 1817, så vi regnet god tid til å finne frem og orientere oss.Ca 1600, og det var på tide å finne to taxi for transport til West station. Det var lettere sagt enn gjort. Midt i rushtiden og ingen taxi ville ta oss med da de så bagasjen vår. Trolig er det med lønnsomt for dem å ta masse småturer da startprisen er 10,- (Etterfulgt av 2 yuan per Km).

Vi begynte å gå motsatt retning av hotellet vårt da taxisjåførene som sa nei, pekte i den retningen. Ingen ting. Vi fikk til og med et hotell til å hjelpe oss. Etter 40 minutter uten bil, bestemte vi oss for å gå tilbake til hotellet vårt og be dem om hjelp. Firsprang tilbake med tunge sekker. Hotellet vårt fikk raskt tak i 2 taxier for oss. Så langt så greit. Nå gjenstod stillestående trafikk og en gigantisk togstasjon vi ikke hadde vært på før. Vi bad taxiene holde sammen, noe de ikke klarte. Vi endte opp på separate steder til forskjellige tider. For et kaos!. Etter mye usikkerhet og noen telefonsamtaler fant vi endelig frem alle sammen til innsjekkingen. Stasjonen er lett å finne frem på når du først er inne. (Skal forklare dette noe senere når jeg har et ordentlig tegneprogram å bruke).

Vi nådde frem til toget 15min før avgang. Fant sengene våre og fikk kommet oss til ro. Det ble mye nudler, hyggelige samtaler med lokale som også skulle til Sanya, og noe soving. Det var air condition.. mesteparten av tiden. Været gikk raskt over til mye skyer og regn..