13 år 10 år

I dag startet jeg dagen ved bassenget. Hørte ferdig The Body Has a Mind of Its Own av Sandra og Matthew Blakeslee. Etter det hadde det blitt for mye stillesitting for en dag, klokken var 1330 og det var ikke mulig å ordne seg billetter til hverken Marineland eller Aqualand i dag. (fra hotellet vell og merke) Jeg gikk derfor ned til en utleiebutikk og lånte meg en sykkel.

• Denne statuen var da fin, men dårlig vedlikeholdt Denne statuen var da fin, men dårlig vedlikeholdt
  • Jeg mener å ha sett denne stranden på et bilde før...
39°28'57,15''N / 002°44'03,33''Ø Jeg mener å ha sett denne stranden på et bilde før... 39°28'57,15''N / 002°44'03,33''Ø

En sykkel én dag kostet bare 5€, men måtte leveres tilbake innen 2000. Jeg hadde allerede lest at stranden Es Trenc er en av Mallorcas peneste strender og ligger sørøst for Playa de Palma. Avstanden er omtrentlig 35Km. Jeg tok med meg min GPS og fulgte veiene som går langs kysten. Store deler av strekket hadde plass og oppmerking av at sykler ofte syklet der, og siden jeg holdt meg unna hovedveien var det bare 70km/t på trafikken som suste forbi. Det blåste ganske kraftig, og det var mye oppover. Ikke veldig bratt, men kontinuerlig over tid.

• Nydelige blomster. Var en del andre steder jeg hadde planlagt å ta bilde av på vei tilbake. Det ble ikke noen tur tilbake.... Nydelige blomster. Var en del andre steder jeg hadde planlagt å ta bilde av på vei tilbake. Det ble ikke noen tur tilbake....
    • Plutselig så jeg noen mennesker til høyre for meg bort mot klippene. Der var en liten bunkers, en form for nærforsvar. 39°23'29,10''N / 2°45'39,40''Ø Plutselig så jeg noen mennesker til høyre for meg bort mot klippene. Der var en liten bunkers, en form for nærforsvar. 39°23'29,10''N / 2°45'39,40''Ø
    • Her gikk det rett ned! Her gikk det rett ned!

GPSen varslet tidlig om at jeg ikke hadde veldig god tid. ETA ved stranden som jeg hadde plottet inn med koordinater var litt over 1700. Det var varmt, og kreftene begynte å avta da jeg nærmet meg. Jeg hadde rotet meg litt bort i starten (fulgte ikke med GPSen) samt at jeg stoppet ofte for å ta bilder. Jeg viste derfor at jeg hadde tid nok, dog ikke mye. Litt over 1700 var jeg i en liten by som heter Sa Rapita. Jeg så over til den lange stranden fortsatt et godt stykke unna. Sykkelen ble med ett ustabil i front. Jeg hadde punktert og sykkelturen var med andre ord over. Heldigvis var jeg i nærheten av folk. Jeg gikk inn på en restaurant der en hyggelig dame hjalp meg bestille en taxi hjem til hotellet. Turen kostet 54€ tilbake, litt kipt, men sikkert til det beste da turen tilbake trolig hadde blitt veldig slitsom. Hovedveiene i Mallorca er nydelige og fartsgrensen er 120.

• Over på andre siden ligger stranden jeg nesten kom frem til. Over på andre siden ligger stranden jeg nesten kom frem til.
      • ...og her ble det blått stopp ...og her ble det blått stopp

Jeg var tilbake ved utleiebutikken 1830. Damen i butikken insisterte på at jeg skulle få tilbake pengene for lånet. I tillegg pekte hun på noe jeg ikke hadde lagt merke til. Et telefonnummer på rammen under setet som jeg tydeligvis skulle ha ringt for hjelp. Vel, nå var det for sent. Jeg tok en rask dukkert på stranden og gikk tilbake til hotellet.

Jeg kjøpte meg en USB-adapter da jeg var i Palma, men jeg har enda ikke klart å få koblet min Nüvi 255w til maskinen min. GPSen lader, men jeg får en "ukjent enhet" melding i PC-modus. Kan virke som om det er kabelen som er problemet etter hva jeg kan forstå av det jeg leser på diverse forum. Planen har nå i flere dager vært å laste over gdx-filene til pc'en, legge koordinater til noen av bildene samt legge ut kart med ruter. Det får vente enn så lenge.

oppdatering

*.gdx filen fra denne turen, tegnet opp via google maps. Ser nå at det var fredag den 13. i går. Ikke rart det gikk dårlig :) Sykkelturen er ganske nøyaktig 40Km.

Comments

Pappa
        13 år

så artig å høre fra turen din. Stian gjorde meg oppmerksom på at du skriver og legger ut bilder:)Du skriver så morsomt og underholdende. Lurer litt på hvordan staranden EsTrenc ser ut;)Her er alt vel og Kathrine dro tilbake til Bergen i ettermiddag. Fortsatt god ferie!